Assemblée générale tenue à la Bibliothèque royale de Belgique à Bruxelles le 10 mars 2012

Algemene vergadering in de Koninklijke Bibliotheek van België te Brussel op 10 maart 2012

Première partie : Assemblée générale des membres titulaires
Eerste deel : Algemene vergadering van de werkende leden

 

Présents – Aanwezig : Mme Gh. Moucharte, S. Scheers et H. Taymans (penningmeester) et MM. L. Smolderen (président d'honneur), J. van Heesch (voorzitter), F. de Callataÿ (vice-président), J. Moens (dd. secretaris), M. Rocour (contrôleur), H. Dewit, J.-M. Doyen, A. Fossion, W. Geets, M. Gheerardijn, A. Haeck, P. Pasmans, H. Pottier, A.-Fr. Schepers, J. Schoonheyt, E. Schutyser, J.-CL. Thiry, R. Van Laere en R. Waerzeggers.

Représentés avec procuration – Vertegenwoordigd met volmacht : Mmes R. Gyselen, V. Van Driessche et Cl. Van Nerom et MM. L. Beeckmans, G.-X. Cornet, J. Druart, Chr. Flament, Fr. Gurnet, Chr. Meert et Claude Roelandt. 

Le président ouvre la séance des membres titulaires à 9h30. Il constate qu'en tenant compte des procurations reçues, 31 membres titulaires sont présents ou représentés ; or, tenant compte du décès récent du prof. Bingen (voir aussi l'assemblée plénière), le nombre de membres titulaires s'élève actuellement à 45, ce qui veut dire que le quorum des 2/3 est atteint ; l'AG pourra donc, si le temps le permet, voter les modifications aux statuts et au règlement d'ordre intérieur.

Mevr. Taymans stelt de jaarrekeningen voor van het boekjaar 2011. Deze kunnen als volgt worden samengevat :

RECETTES/ONTVANGSTEN

2011

COTISATIONS/LIDGELDEN
a)   arriérés/achterstallig
b)   année en cours/lopend jaar
c)   anticipées/vooruitbetaald
d)   institutionnelles/institutionele


―      
4.445,09
3.960,—
1.705,

TOTA(A)L A

10.110,09

VENTES
a)   ordres permanents/abonnementen
b)   ventes occasionnelles/losse verkopen
c)   frais remboursés/terugbetaalde kosten


5.100,—
1.215,70
648,99

TOTA(A)L B

6.964,69

DIVERS(EN)
a)   intérêts/interesten
b)   vente médailles/verkoop medailles
c)   remboursement/terugbetaling


2.133,63
26,78 
―    

TOTA(A)L C

2.160,41

TOTA(A)L A + B + C

19.235,19

DÉPENSES/UITGAVEN

2011

REVUE/TIJDSCHRIFT
a)   impression/drukken
b)   emballage/verpakking
c)   tirés à part/overdrukken
d)   frais de port/portkosten
e)   rédaction/redactie


10.578,39
377,36
464,58
1.343,95
15,98

TOTA(A)L A

12.780,26

FONCTIONNEMENT/WERKING
a)   timbres poste/postzegels
b)   papeterie-bureau/bureelkosten
c)   frais banque/bankkosten
d)   représentation/representatie


305,—
162,48
10,46
634,50

TOTA(A)L B

1.112,44

DIVERS(EN)
a)   cotisations/lidgelden
b)   Moniteur/Staatsblad
c)   impôts/belastingen
d)   website
e)   prix quadriennal/vierjaarlijkse prijs
f)    médaille/medaille


150,—
114,59
378,24
80,56
312,50
35,09

TOTA(A)L C

1.070,98

TOTA(A)L A + B + C

14.963,68

Het boekjaar 2011 kon dus worden afgesloten met een batig saldo van € 4.271,51. Mevr. Taymans trekt speciale aandacht op twee punten :

1) enerzijds, het feit dat een aantal sicav's (waarvan het rendement uitsluitend afhing van koersstijgingen, maar die geen dividenden uitkeerden) nu zijn vervangen door een vastrentende termijnrekening

2) anderzijds, de substantiële vermindering van de kosten van de RBN, die zich ook in de toekomst zullen blijven herhalen.

M. Rocour, contrôleur, lit alors la déclaration suivante : « En vue de l'exécution de la mission de vérificateur aux comptes qui m'a été confiée, j'ai rencontré Mme Huguette Taymans, trésorière, qui m'a permis d'examiner les comptes de l'année 2011. J'ai eu accès à toutes les pièces justificatives et réponse satisfaisante à mes questions. Je n'ai pu constater aucune erreur, les documents sont clairs et bien présentés. Je vous invite donc à approuver ces comptes, et à féliciter la trésorière. »

Op vraag van de AV stemt dhr. Rocour in met de verlenging van zijn mandaat van controleur voor het boekjaar 2012.

Gelet op het ontslag wegens persoonlijke redenen van dhr. Bodet, secretaris, werd het volgende moreel verslag opgemaakt en voorgelezen door de voorzitter :

“Geachte Leden, Chers Membres,

Naar jaarlijkse gewoonte brengen wij u verslag uit over de activiteiten van ons Genootschap. Onze secretaris heeft na enkele maanden van intense arbeid ons genootschap verlaten; het is dan ook uw voorzitter die de balans van het voorbije jaar zal opmaken.

Le mandat du nouveau Conseil d'Administration a commencé en mai 2011. Nos réunions se sont tenues selon la régularité traditionnelle et nous avons écouté : une conférence sur les monnaies grecques, quatre traitant du monnayage romain, une sur Byzance, cinq sur l'art de la médaille, une sur les monnaies de nécessité et finalement un exposé à propos de l'histoire de la numismatique de nos régions.

Je tiens à remercier ici nos membres de leur apport.

L'assemblée d'été s'est tenue à Arlon où nous avons été très bien reçus par la Ville et par l'Institut Archéologique du Luxembourg. Nous y avons élu un membre d'honneur, le professeur Peter Spufford, grand spécialiste du monnayage du Moyen Âge et de l'histoire monétaire de nos régions.

Nous comptons à l'heure actuelle environ 224 membres. Ce nombre n'est pas très élevé mais la Société tient aux qualités de ses membres et pas nécessairement à leur grand nombre.

Sinds de Algemene Vergadering van maart 2011 betreuren wij het verlies van ons lid Pierre Vilain, corresponderend lid, en professor Jean Bingen, werkend lid en befaamd papyroloog. Ook overleed Mark Balckburn, die lid was van de wetenschappelijke raad van ons tijdschrift.

Ons ledenaantal groeit niet spectaculair maar wij zijn toch verheugd dat we ook weer in 2011 enkele jongere numismaten als lid mochten verwelkomen alsook niet minder dan 7 buitenlandse leden.

U een overzicht geven van de activiteiten van al onze leden en hun publicaties zou ons te ver leiden – daarvoor kan u terecht op onze internetsite –, maar het is toch fijn te constateren dat de cursussen numismatiek aan de universiteiten van Brussel, Gent, Leuven en Louvain-la-Neuve door leden van ons genootschap worden gedoceerd.

La Bibliothèque royale de Belgique qui nous accueille et héberge notre siège social, nous demande parfois ce que rapporte cette société savante au « fédéral ». Il est de notre devoir de remercier ici nos membres qui collaborent activement à l'inventoriage des collections du cabinet des médailles comme M. Aimé Haeck qui classe certaines parties de nos monnaies médiévales, Jacques Druart, qui a classé et identifié notre collection de monnaies orientales ainsi que Henri Pottier qui décrit la collection des monnaies byzantines en bronze.

La ‘Revue belge de Numismatique’ est parue dans les délais et comme vous avez pu le remarquer, elle est pour la première fois imprimée partiellement en couleurs ! Je tiens à remercier sincèrement les auteurs qui ont collaboré à ce beau volume ainsi que les directeurs de la Revue. Permettez-moi de citer deux personnes en particulier : François de Callataÿ pour les manuscrits de haute qualité qu'il sait attirer et qui continue la tradition en numismatique grecque héritée des professeurs Naster et Hackens, et ensuite Jan Moens pour le temps et l'immense énergie investis dans ce volume !

Op het vlak van het productieproces van de Revue hebben er zich het afgelopen jaar twee belangrijke wijzigingen voorgedaan.

Eerst en vooral is nu resoluut gekozen voor het leveren aan de drukker van een elektronische versie van het volledige tijdschrift, die wordt voorbereid op een PC en die omzeggens drukklaar is. De drukker moet dus geen ‘kostbare’ tijd meer investeren in de zgn. prepress, d.w.z. het aanpassen van de lay-out van de teksten. Hij kan op basis van de versie die het Genootschap hem bezorgt, quasi onmiddellijk overgaan tot de productie van de offsetplaten. Om technische redenen heeft dit wel tot gevolg gehad dat moest worden gekozen voor een nieuw lettertype, omdat het lettertype waarin de RBN de laatste tientallen jaren werd gedrukt, niet beschikbaar is in een versie die op een PC kan worden gebruikt. De keuze is hierbij gevallen op het zeer klassiek lettertype Minion, dat in de typografie wordt geclassificeerd onder de zgn. laat-renaissance-lettertypes. De keuze werd hierbij bepaald door een goede leesbaarheid en door de volledigheid van het letterbestand. En indien er voor bepaalde publicaties dan toch nog speciale karakters nodig waren die niet standaard beschikbaar zijn, dan heeft het KBGN (i.e. Jan Moens) die zelf gecreëerd.

Cette nouvelle méthode de travail nous a permis de gagner notre indépendance par rapport à l'imprimeur. Le Conseil d'Administration a donc profité de cette occasion, et c'est la deuxième et nouvelle modification importante, pour faire jouer la concurrence. Nous avons en effet demandé un devis à plusieurs imprimeries de réputation internationale. Finalement, suite à des négociations avec l'un d'eux, nous avons obtenu une révision de l'offre initiale, ce qui nous a permis de rester auprès de notre imprimeur « traditionnel ».

Cette économie continue / récurrente (c'est-à-dire éliminer les frais du prépresse et faire jouer la concurrence) nous a permis d'économiser environ 5.000 euros (l'équivalent d'une centaine de cotisations !).

Bovendien menen wij, zonder valse bescheidenheid, te mogen stellen dat de typografische kwaliteit van het "nieuw kleedje" van de RBN minstens even goed is als de voorgaande jaren.

Signaleren we tenslotte dat de RBN werd opgenomen als een van de zeldzame numismatische tijdschriften die als “internationaal” werden geklasseerd in de EHRI-lijsten, de European Reference Index for the Humanities.

Laat mij tenslotte ook onze penningmeester, Huguette Taymans, van harte danken. Zij voerde minutieus de boekhouding van ons Genootschap en – maar dat hoorde u al van haar zelf en van onze controleur – zij is er in geslaagd de schade van de economische crisis niet alleen te beperken, maar door herinvestering van een deel van onze beleggingen lijkt onze financiële toekomst zonder zorgen !

De Raad van Bestuur was het afgelopen jaar ook actief op andere domeinen. Zo realiseren wij ons dat de antieke numismatiek een erg overwegende plaats inneemt in ons tijdschrift. Nu zijn munten voor de kennis Oudheid wel een belangrijkere bron dan voor latere eeuwen, maar toch kan een zeker onevenwicht niet ontkend worden. Daarom zou de Raad van bestuur graag colloquia willen organiseren met betrekking tot de muntgeschiedenis van onze gewesten, waarvan er een kan samenvallen met de viering van onze 175e verjaardag. Ik zal die initiatieven zo dadelijk uitvoeriger bespreken en u ter goedkeuring voorleggen.

Nous nous sommes également rendu compte qu'il y avait plusieurs incongruités et traductions malheureuses dans nos Statuts et dans le Règlement d'ordre intérieur. Le Conseil vous proposera ces améliorations tout à l'heure.

Permettez-moi de terminer en vous remerciant une nouvelle fois pour votre confiance dans le Conseil, de votre présence lors de nos réunions et de toutes vos activités numismatiques qui portent honneur à cette société savante et vénérable.

Je vous remercie de votre attention.

Ik dank u voor uw aandacht.”

Op basis van het financieel en het moreel verslag, verleent de AV kwijting aan de Raad van Bestuur.

Mevr. Taymans stelt het budget voor het boekjaar 2012 voor. Rekening houdend met de hierboven vermelde structurele verbeteringen, leidt dit tot een positief resultaat van ongeveer € 12.000.

RENTREES / INKOMSTEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Membres belges / Belgische leden

140

×

45,—

6.300,—

Membres étrangers / Buitenlandse leden

38

×

55,—

2.090,—

Membres institutionnels / Institutionele leden

31

×

55,—

1.705,—

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.095,—

 

 

 

 

 

Factures à percevoir / Te ontvangen facturen

 

 

56,

 

 

 

 

 

 

A recevoir / Te ontvangen

 

 

 

56,

 

 

 

 

 

Factures à émettre en / Te factureren in

2012

 

5.700,—

 

Ventes occasionnelles / Buitengewone verkopen

 

 

1.000,—

 

Intérêts / Intresten

 

 

5.000,—

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.700,—

 

 

 

 

 

Total rentrées / Totale ontvangsten

 

 

 

21.851,

 

 

 

 

 

DEPENSES / UITGAVEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revue / Tijdschrift

 

A

 

7.300,

 

 

 

 

 

Fonctionnement / Werkingskosten

 

 

 

 

Timbres / Postzegels

 

 

250,—

 

Papeterie bureau / Bureelkosten

 

 

350,—

 

Banque / Bankkosten

 

 

25,—

 

Représentation / Representatiekosten

 

 

600,—

 

 

 

 

 

 

Total  / Totaal

 

B

 

1.225,—

 

 

 

 

 

Divers / Diversen

 

 

 

 

Cotisations / Bijdragen

 

 

150,—

 

Moniteur / Belgisch Staatsblad

 

 

230,—

 

Impôts / Belastingen

 

 

400,

 

Web-site

 

 

80,—

 

Médaille / Medaille

 

 

p.m.

 

Prix Quadriennal / Vierjaarlijkse Prijs

 

 

312,50

 

 

 

 

 

 

Total  / Totaal

 

C

 

1.172,50

 

 

 

 

 

Total / Totaal   A + B + C

 

 

 

9.697,50

 

 

 

 

 

TRESORERIE/THESAURIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Compte à vue ING / Zichtrekening ING 1/1/2012

 

 

1.350,83

 

Carnet Vert ING / Spaarrekening ING 1/1/2012

 

 

17.583,28

 

 

 

 

 

18.934,11

 

 

 

 

 

Rentrées / Ontvangsten 2012

 

 

21.851,00

 

Dépenses / Uitgaven 2012

 

 

– 9.697,50

 

 

 

 

 

12.153,50

 

 

 

 

 

Disponible / Beschikbaar 31/12/2012

 

 

 

31.087,61

 

Le président propose d'approuver ce budget, et l'Assemblée Générale se rallie à cette proposition.

Mlle Moucharte demande s'il ne serait pas opportun, vu l'état financier excellent non seulement à court terme, de diminuer le montant de la cotisation. Le président répond que le Conseil d'Administration a pris une autre option, à savoir l'organisation de colloques, en collaboration avec le Cabinet des Médailles, mais dont les frais (de déplacement et de séjour des conférenciers étrangers) seraient supportés par la SRNB. Un premier colloque pourrait se tenir le 24 mai 2013 sous le titre Coin use and coin circulation in the Southern Low Countries during the Middle Ages ; un second se tiendrait en 2016 (année où la SRNB fêtera son 175e anniversaire) et aurait comme sujet History of Numismatics of the Low Countries. Les budgets sont estimés entre € 3.500 et 4.000 par colloque, et bien qu'aucune dépense ne soit prévue pour 2012, le Conseil d'Administration sollicite déjà maintenant un accord de l'AG, vu les délais qui sont nécessaires pour l'organisation de ces colloques.

Le Conseil d'Administration propose aussi de tenir la seconde AG de la SRNB non plus à l'occasion de la réunion d'été (elle suit donc de trois mois l'AG de mars), mais bien à l'occasion du début de l'année académique que la SRNB applique à son cycle de conférences, c'est-à-dire donc en octobre. Ainsi, les deux AG seraient mieux réparties sur l'année.

In antwoord op de vraag van dhr. Vanhoudt bevestigt de voorzitter dat de colloquia niet zullen zijn voorbehouden aan enkel de leden van het KBGN, maar dat ook andere numismaten welkom zijn; bovendien zal de deelname gratis zijn.

De voorzitter stelt vervolgens de nieuwe kandidaturen voor :

  • als corresponderende leden : Mevr. Céline Ben Amar (momenteel reeds verbonden aan het Penningkabinet; peters : F. de Callataÿ en J. van Heesch), dr. Julian Richard (o.a. werkzaam bij de opgravingen in Sagalassos; peters : idem), en Piet Veldeman (verbonden aan het Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis; peters : H. Taymans en J. van Heesch)

  • als werkende leden : Mevr. Cécile Arnould (ex-medewerkster van het Penningkabinet en momenteel assistent-conservator van het Musée National d'Histoire et d'Art du G.-D. de Luxembourg) en dhr. Rudy Dillen (voorzitter van de nieuwe afdeling Numismatica Herentals van het EGMP en die momenteel actief meewerkt aan de organisatie van onze zomervergadering in Lier)

  • als buitenlands lid : dhr. Gabriel Foglia (FR; peters : J. Moens en H. Taymans)

  • als institutioneel lid : het Institut archéologique du Luxembourg (prov.), dat ons in juni 2011 heeft ontvangen voor onze zomervergadering.

Le président propose également d'élire Mlle. Arnould comme administrateur de la SRNB, qui sera chargé des taches de secrétaire.

Il est passé aux votes et le dépouillement des bulletins donne les résultats suivants : Mlle Arnould est élue à l'unanimité comme nouveau membre titulaire et comme nouveau secrétaire – les candidatures des nouveaux membres correspondants sont approuvées à l'unanimité sauf une abstention – les autres candidatures sont approuvées à l'unanimité – le principe des colloques et le déplacement de l'AG de juin vers octobre sont approuvés avec une très grande majorité.

De voorzitter stelt vast dat de tijd ontbreekt om over te gaan tot een gedetailleerde bespreking van de voorgestelde wijzigingen aan de statuten en het reglement van inwendige orde, temeer dat onze confrater René Waerzeggers, op basis van een juridisch advies van het Vlaams Studie- en Documentatiecentrum voor vzw's, heeft vastgesteld dat er ook nog andere wijzigingen wenselijk zijn dan deze die door de RvB werden voorgesteld. Na raadpleging van de AV wordt overeengekomen dat de leden hun opmerkingen schriftelijk overmaken aan de voorzitter; een aangepaste gecoördineerde versie zal dan aan alle werkende leden worden bezorgd, en na eventueel commentaar zal deze versie dan ter goedkeuring worden voorgelegd aan de AV van oktober.

De voorzitter sluit de vergadering van de werkende leden af rond 10h45.

 

Seconde partie : Assemblée plénière
Tweede deel : Plenaire vergadering

Présents – Aanwezig : voir ci-dessus + Mmes C. Arnould, C. Ben Amar, L. Claes, J. Englebert, St. Lefèbvre, E. Schoonheyt, F. Stroobants en Cl. Van Nérom, et MM. R. Abdy, A. Bruylandt, R. Dillen, S. Failla, Ph. Graulich, Chr. Lauwers, L. Renard, X. Renard, J. Richard, Cl. Roelandt, Ph. Sadin, N. Tasset, G. Testa et M. Wauthier.

Excusés – Verontschuldigd : Mmes Fl. Liard et A. Van Haeperen-Pourbaix et MM. P. Assenmaker, L. De Clercq, Y. De Craemere, N. de Streel, Ch. Doyen et A. Filippini.

La séance s'ouvre à 11h. Le président accueille notre conférencier M. Richard Abdy, conservateur de la collection des monnaies romaines du British Museum et auteur ou co-auteur de plusieurs ouvrages de référence sur la numismatique romaine.

Il informe l'assemblée du décès, en février dernier, du prof. Bingen, membre depuis 1950, et auteur d'un ouvrage sur les Roëttiers. L'assemblée observe quelques moments de silence en souvenir de notre confrère.

Hij deelt vervolgens de beslissingen mee die de AV van de werkende leden zojuist heeft genomen, en verwelkomt meer in het bijzonder de nieuwe leden.

Hij leest het moreel verslag voor (zie hierboven).

Hij geeft vervolgens het woord aan Richard Abdy, die een lezing houdt met als titel Gifts of Caesar. Roman ceremonial coins and the invention of the medallion.

The speaker starts with the difficult question of what is to be understood by (Roman) ‘medallions’. In many modern languages, the word ‘medallion’ is also used for military decorations or orders. The ancient had surprisingly similar military decorations and alongside surviving specimens there is epigraphic evidence that such circular shaped decorations were worn by the recipients on their harnesses. Other types of “paranumismatic” items are also known, as e.g. the spintria, used as brothel-tokens or more likely gaming pieces. And we have of course many examples of coins that were used as jewellery, either by simply piercing them, or by putting a simple suspension loop, or a more or less elaborate chain. But none of these objects (mostly of private manufacture) would qualify as ‘medallions’. This term – which is maybe abused in the numismatic trade, since a ‘medallion’ will probably sell at a higher price than a simple ‘coin’ – should be reserved to coin-like pieces with a special feature, deliberately struck as such by an official mint.

© British Museum

Examples of such special features include base metal coins struck either on a wider flan than normal or on a bimetallic flan (in similar spirit to modern € 1 and € 2 coins, but with a cruder production process), although such pieces might also qualify as ‘trial pieces’, since they employ the dies of ‘normal’ coins. A ‘real’ medallion or medallic coin should at least have two out of the following three characteristics : a style, a structure or a content that differentiates it from ‘normal’ coins. This still leaves room for interpretation, especially for the larger bronze sestertii which, because of their size, made more elaborate designs and types possible.

 

© British Museum

But such sestertii and lower denominations without the normal SC mintmark of Rome would undoubtedly qualify as medallions. The same is true for pieces that resemble the types of normal coins, but that are struck in multiple weights thereof (e.g. equivalent of 8 denarii, 4 aurei, etc.). The use of sophisticated medallion types, showing mythological scenes hints at a more sophisticated and courtly target audience than regular coinage. The same is probably true for such pieces showing the emperor in more intimate leisure pursuits.

© British Museum

The emperor Commodus (AD 180-192) seems to have been the most prolific producer of medallions (the British Museum has over 60 of them), the last ones dating from a few weeks before he was deposed early January 192, which hints at the traditional gift-giving time of New Year as one probable occasion for medallion presentation. Indeed many medallion subjects seem to repeat an event treated in the coinage of the previous year – prior that is to the change in the emperor's tribunicial dating traditionally made in this period on December 10th.

   

   

© British Museum

The speaker shows images of some of the highlights of the BM collection. Several medallions are multiples of gold aurei or solidi, and there seems indeed to have been a tendency during the later 3rd century onwards to concentrate on the production of medallions in precious metals, especially gold. Some magnificent specimens of these have been used to pay military allies, and have been found outside the borders of the Roman Empire. But we know also of examples of medallions given by the emperor to senators and equestrians and perhaps even bishops. The late Roman trend to include medallions alongside other precious products such as silver plate was also explored.

De Voorzitter dankt dhr. Abdy voor deze interessante voordracht, en nodigt alle aanwezigen uit voor een kleine receptie die het KBGN aanbiedt in het hotel Royal Windsor. De vergadering wordt afgesloten rond 12h30.

 

 

   

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