Séance tenue à la Bibliothèque Royale à Bruxelles, le 21 janvier 2006

Vergadering in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel op 21 januari 2006

 

Présents – Aanwezig : Mevrn. S. Scheers, Gh. Moucharte, E. De Wilde-Dupon en M. Dupon en Dhrn. R. Van Laere (voorzitter), J. Moens (secretaris), J.-L. Dengis, J. Schoonheyt, Y. Kenis, M. Vancraenbroeck, R. Waerzeggers, H. Dewit, E. Schutyser, M. Gheerardijn, M. Bar, L. Smolderen, W. Faes, A.-F. Schepers, M. Rocour, F. de Callataÿ, Ph. Sadin, A. Decock, A. Buchet, G. Lejeune, M.-H. Williot Parmentier en V. De Wilde.

Excusés – Verontschuldigd : Mevr. L. Naster-Van der Mert en Dhrn. A. Haeck, F. Willems, M. Colaert, G.-X. Cornet en H. Pottier.

De voorzitter opent de zitting om 14u30.  Hij biedt aan alle aanwezigen zijn beste wensen aan voor het nieuwe jaar.

Hij vraagt ook een moment van stilte ter nagedachtenis van Prof. Grierson die in de loop van vorige week is overleden.

Dhrn. van Heesch en de Callataÿ laten enkele recente publicaties circuleren die door het Penningkabinet werden aangekocht.

Dhr. Vincke geeft een uiteenzetting over het werk van de beeldhouwer en graveur Arthur Dupon (1890-1972).  Deze volgde reeds op 12-jarige leeftijd les aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen (waar hij leerling was van o.a. Th. Vinçotte, I. Opsomer en zijn oom en graveur Josué Dupon), en won op 22-jarige leeftijd de Prix de Rome met zijn beeld van Demosthenes.  Tijdens Wereldoorlog I verbleef hij in Londen, waar hij vriendschap sloot met andere uitgeweken Antwerpenaars, die ook na hun terugkeer naar Antwerpen bleef voortbestaan, en aanleiding heeft gegeven tot meerdere medailles.  De spreekbeurt wordt geïllustreerd aan de hand van de volgende medailles, medaillons en plaketten : Jacques Rentiers – de kinderen Vervliet – Edward Moretus (n.a.v. de 50ste verjaardag, in 1926, van de opening van het Plantijn-Moretus-museum) – de opening van de Kruisschanssluis (1928; geslagen in 15 ex.) – Jacques Rentiers (1929) – de Engelse industrieel H. J. Watts (1929) – Henri de Braekeleir (1933; geslagen in 3 ex., waarvan er slechts 1 is teruggevonden) – E. Vervloet, stichter van de COGEAF (1937) – de Antwerpse stadssecretaris H. Ghyselinck (1941) – de Wereldtentoonstelling in Antwerpen (1930) – de Blijde Intrede te Antwerpen van koning Leopold III en koningin Astrid (1935) – brigadegeneraal Cl. Armstrong, ereburger van Antwerpen (1946) – pro Arte (1946) – 100ste verjaardag van de Usines Ragheno (1951) – Bank van Antwerpen (1952) – Kamer van Koophandel van Antwerpen (1953) – 25ste verjaardag van de Maatschappij voor Dierkunde te Antwerpen (1968) – prof. Ch. Mannenbach, bestendig secretaris van de Koninklijke Academie (1970) – Stadstornooi voor Liefhebberstoneel van Antwerpen (1953 ?).

De spreker toont ter vergelijking ook enkele medailles, ontworpen door de graveur en oom Josué Dupon.

Een algemene overzichtstentoonstelling met het œuvre van Arthur Dupon zal doorgaan in maart en april 2006 in het Elsenhof in Antwerpen.

M. Sadin donne un exposé sur la numismatique corse.  Il rappelle d’abord que l’histoire de cette île est caractérisée par de nombreuses vagues d’invasion et d’occupation, auxquelles les Corses se sont toujours opposés, ce qui explique peut-être leur caractère plutôt réservé à l’égard de l’étranger.  L’occupation par les Romains a commencé après la première guerre punique, avec la cession de l’île par Carthage à Rome.  Des monnaies romaines ont été retrouvées à plusieurs endroits sur l’île.  La première frappe monétaire sur l’île même se situe vers 1282, à un moment où la ville de Bonifacio, qui appartenait à Gênes, se trouve isolée de celle-ci, lors des luttes entre Pise et Gênes à propos de la domination sur la Corse.  Bonifacio procède alors à la surfrappe de pièces en circulation, surfrappe qui continue après le rétablissement des relations entre Bonifacio et Gênes.  Trois séries de surfrappes sont connues.

La deuxième émission a lieu sous l’éphémère roi Théodore, gentilhomme d’origine germanique, qui est reconnu en 1736 par les Corses, rebellés contre Gênes et l’Office de Saint-Georges à qui celle-ci avait confié l’administration de l’île.  Trois types de monnaies sont émises : des pièces en bronze de 2 ½ et 5 soldi, et un ½ scudi (= 60 soldi) en argent (celui-ci a été frappé en 80 ex. seulement à l’aide de vaisselle en argent).  Ces émissions se sont étalées sur les mois de juin et juillet 1736.

Gênes reprend possession de l’île, mais doit faire appel à des troupes françaises pour imposer son pouvoir vers la fin des années 1730 (ce qui donne lieu à la frappe d’une médaille française commémorant la victoire sur les Corses en 1740).

En 1755, la Consulte corse désigne Pasquale Paoli comme général en chef de l’île.  Celui-ci fait frapper, de 1763 à 1768, des monnaies en argent et en billon en assez grandes quantités.  Il est définitivement battu par les Français en 1769, à qui Gênes avait cédé en 1768 l’île de Corse.

L’orateur rappelle aussi l’origine (probable) de la tête d’un Maure comme représentation de l’île, et donne une estimation du pouvoir d’achat des pièces de 4 soldi, émises par Paoli, en se basant sur des archives.

De voorzitter sluit de vergadering rond 16h30.

 

 

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